Geoblog.pl    tuktuk    Podróże    Chiny listopad grudzień 2011    RADY KOSZTY I UWAGI: TRANSPORT
Zwiń mapę
2011
15
gru

RADY KOSZTY I UWAGI: TRANSPORT

 
Polska
Polska, Opole
POPRZEDNIPOWRÓT DO LISTYNASTĘPNY
Przejechano 19976 km
 
PRZELOT:

Przelot do Pekinu można czasami znaleźć za bardzo korzystną cenę. Poniżej przykłady dla 1 osoby bilet return:

• 1000zł-1200zł – jest to przelot „kombinowany”, trzeba śledzić różne portale z promocjami

• 1500zł – 1800zł – za taką cenę można często kupić bilet w promocji z Polski z kilkumiesięcznym wyprzedzeniem. Np Lufthansa, KLM, Finair, itd

• Powyżej 2000zł – tutaj znajdziemy wiele ofert różnych przewoźników. Warto korzystać z internetowych porównywarek.

Jeśli nie ma żadnej promocji, to najprawdopodobniej najtańsza opcja to Aeroswit, lub Aeroflot.



POCIĄGI DALEKOBIEŻNE:

Tutaj mamy wiele klas pociągów. Są zarówno bardzo szybkie klasy

• C,D,G – które poruszają się z prędkościami 200-350km/h

• K,T – ekspresy

• Zwykłe pociągi bezklasowe



Teraz można podzielić miejsca w pociągach

• Kuszetki „ soft sleeper” – w przedziale są 4 łóżka (2 dolne i 2 górne)

• Kuszetki „hard sleeper” – wagon jest otwarty, tzn. przedziały bez drzwi. Podział na 6 łóżek (2 dolne, 2 środkowe, 2 górne)

• Miejsca siedzące w pierwszej klasie

• Miejsca siedzące w drugiej klasie.



Są jeszcze wersje deluxe – z dodatkowymi udogodnieniami, jak również zwykłe pociągi bez rezerwacji miejsc.

Cena biletu zależy oczywiście od trasy jak również od wybranej opcji podróży.



Przykładowe ceny biletów za 1 osobę:

• 555Y: Pekin – Shanghai: klasa G, miejsce siedzące 2 klasa; 1318km, 4:48h

• 331Y: Shanghai – Xiamen: klasa D, miejsce siedzące 2 klasa; 1123km, 8:50h

• 458Y: Xiamen – Beijing: klasa K, kuszetka hard sleeper, łóżko dolne; 2287km; 33h



Jeśli chodzi o zakup biletów to my kupowaliśmy bezpośrednio na dworcach. Ale wcześniej warto wiedzieć jaki jest numer pociągu. Pokazać w okienku numer pociągu, dokąd, i na kalendarzu datę wyjazdu.

Bilety zaczynają sprzedawać 5-10dni przed terminem. Warto kupić bilet trochę wcześniej niż w dniu wyjazdu.

Do zakupu biletu na szybkie klasy C, D, G trzeba mieć paszport.

Są również automaty do sprzedaży biletów. Ale aby móc z nich skorzystać to trzeba mieć chińskie ID.

Są również pośrednicy: hotele, agencje, agencje online – ale one często pobierają prowizje za swoje usługi.





Bardzo pomocne strony w planowaniu podróży pociągiem to:

www.cnvol.com – można sprawdzić cenę biletu, czas przejazdu, trasę

www.seat61.com





TRANSPORT LOKALNY



METRO

Poruszaliśmy się metrem w Pekinie i w Shanghaju. Są to bardzo dobrze rozwinięte sieci. Bardzo często łączą np. dworce kolejowe z lotniskiem. Albo lotniska ze sobą.

Którym metrem jeździło się lepiej?

Tym w Pekinie, ponieważ stacje były jakby bardziej przemyślane i przesiadki do innej linii krótsze (mniej chodzenia). No i w Pekinie metro jest tańsze.

Niektóre wielkie metropolie również mają linie metra, a w kolejnych miastach nowe systemy metra są bardzo szybko budowane.

Jedyna wada to to że dosyć dużo czasu jesteśmy pod ziemią i nie widzimy miasta. Ale w porównaniu do autobusów wiemy gdzie się znajdujemy.



Ceny i informacje:

Pekin :

• 2Y/os - niezależnie od trasy i ilości przesiadek

• 25Y/os/one-way –dojazd metrem na lotnisko albo z powrotem

• „single ticket” kupujemy w automatach do biletów. Jest również menu po angielsku. Automat wydaje resztę.

• Można korzystać ze specjalnych kart na których mamy pieniądze. Nie trzeba kupować ciągle „single ticket”. Nie wiem czy karta daje to jakąś zniżkę. Z karty można również korzystać również w autobusie.

• Metro działa od godzin porannych do wieczornych (ok. 5 do 22:30) w zależności od linii.



Shanghai:

• Od 3Y do 9Y/os - cena uzależniona od długości trasy. Średnio płaciliśmy 3Y do 4Y. Czasami 5Y za całkiem długie trasy.

• Dojazd na lotnisko podobnie jak w Pekinie kosztuje większą kwotę. Nie wiem dokładnie ile.

• „Day card” – bodajże 18Y/os – można korzystać z metra i autobusów.

• Jest również karta na którą ładujemy pieniądze zamiast kupować „single ticket:

• Godziny otwarcia podobnie jak w Pekinie – dokładne dane należy sprawdzać dla konkretnej linii.





AUTOBUSY:

Tanie. Problem polega na tym gdzie dana linia jedzie. Ale my często wsiadaliśmy „żeby się trochę zgubić i poznać miasto”. Dobrze mieć przy sobie drobne, bo bardzo często pieniądze wrzuca się do specjalnej skrzynki – więc nie dostaniemy reszty.



Pekin:

• 1Y/os

• 0,4Y jeśli płacimy kartą. To się nazywa tania komunikacja miejska



Shanghai:

• 2Y/os

• Nie wiem czy karta daje zniżki



Xiamen

• 1Y/os – wewnątrz wyspy

• 2Y/os – w liniach typu 9xx

• 0,8Y/os – płatność kartą



Xiamen BRT

W Xiamenie nie ma metra. Ale zostały wybudowane specjalne drogi „nad miastem” dla trzech linii autobusów. Żadne pojazdy nie mają tam wstępu, więc transport jest szybki. Dwie linie wyjeżdżają poza wyspę. „Trójka” przecina wyspę „ od morza do morza”. Koszt od 1Y do kilkunastu Y w zależności od trasy.



Jeśli chodzi o autobusy pozamiejskie to również są tanie. Przykłady



• Pekin – Badaling (Wielki Mur) – ponad 1h: 12Y/os one Way

• Shanghai – Zhujiajiao – ponad 1h: 9Y albo 12Y/os one Way



TAXI

W każdym mieście taxi to inne marki samochodów. Jak na warunki europejskie są tanie. Myślę że ceny są tylko trochę tańsze niż w Polsce. Jednak my w miarę możliwości wybieraliśmy autobusy.



Pekin:

• 8Y +1Y – startowe w tym pierwsze 3km

• 2Y – każdy dodatkowy kilometr

• 2,4Y taryfa nocna

• Po przekroczeniu pewnej ilości km taryfa wzrasta

• Centrum – lotnisko w nocy zapłaciliśmy 100Y ok. 30km ok. 30minut (taryfa 2,4Y, po pewnym czasie 3,4Y) – ale kwotę ustaliliśmy przed wyruszeniem, aby kierowca nie zrobił nam wycieczki krajoznawczej.



Shanghai

• 13Y startowe w tym pierwsze 3 km

• 2,4Y - każdy dodatkowy kilometr

• W nocy taryfa wyższa



Xiamen

• 8Y +1Y – startowe w tym pierwsze 3km

• 2Y – każdy dodatkowy kilometr

• W nocy +30% lub +50% (nie pamiętam)

• Po przekroczeniu 8km również +50% za kolejne km.







PROMY:

Shanghai:

• 2Y/os/one way - Przeprawa przez rzekę Huangpu w centrum. Poza centrum widziałem cenę dodajże 0,5Y/os/one way



Xiamen

• 8Y/os/return - Xiamen – Gulanyu – przeprawa na malowniczą wysepkę. Warto. Uwaga w weekend mnóstwo ludzi. Dopłata 1Y jeśli chcemy być na górnym pokładzie.



PALIWA:

To w sumie można niektórych zainteresować. Ile kosztuje lit tego „napoju”. Generalnie paliwa mają mniej oktanów niż w Polsce: 91 i 93. Cena to około 7Y za litr. Ropa jest troszkę tańsza niż benzyna. Większość samochodów osobowych (czytaj 98%) to wersje benzynowe.

Widziałem również taxi na LPG (w Xiamenie). Niektóre skutery w Shanghaju też miały napis LPG. Nie wiem gdzie znajdowała się butla, ale skuterki jeździły. Ceny LPG nie znam.



POJAZDY:

Chińczycy mają dużo swoich własnych marek samochodów. Z zewnątrz wiele aut prezentuje się bardzo przyzwoicie. Na ulicach można zauważyć, że praktycznie nie ma staroci. Jeśli się nie mylę to w Chinach obowiązuje prawo, że samochody starsze niż 10lat lub te które przekroczyły 300 000 km muszą być złomowane. Patrząc na ulice jest to całkiem możliwe. Mocno napędza to ich koniunkturę. Chiny mogą zostać (jeśli już nie są) największym rynkiem motoryzacyjnym. Można zauważyć, że wiele nowych modeli ma swoje premiery właśnie w Chinach.

Jakie marki można spotkać?

Oczywiście sporo różnych Chińczyków: BYD, Geeli, … (nie znam tych marek za dobrze), oraz dużo Japończyków/Koreańczyków: Hyundai, Kia, Toyota, i inne. Oczywiście samochody Premium z Niemiec: BMW, Mercedes, Audi (bardzo dużo nowych flagowych modeli). No i co mnie trochę zdziwiło jest też sporo: Citroenów, czasami jakiś Fiat, kilka Peugeotów. Widać że motoryzacja włosko francuska również dostrzega ten rynek i tam inwestuje. I BARDZO DUŻO SKODY OCTAWII!!!

Zaciekawiony tym tematem wziąłem katalog motoryzacyjny z 2005 roku w którym miałem wylistowane marki Chińskie. Okazało się że wiele korporacji takich jak VW, Citroena i inne porobiło spółki z Chińskimi firmami samochodowymi. Teraz w Chinach są produkowane Audi A6, VW SANTANA, chyba Passat, Citroeny, itd. Mnóstwo części jest już wytwarzanych w Chinach. Generalnie temat rzeka.

Poza samochodami jest oczywiście mnóstwo skuterów. Jest to podstawowy środek transportu dla większości ludzi (chyba już bardziej popularny i dostępny niż rower). Wiele z tych skuterów to proste konstrukcje które mają pedały (coś jak nasze stare motorynki). Dzięki temu można w razie czego dojechać do domu. Mają oczywiście co najmniej 2 miejsca i bagażnik na przewożenie wszystkiego co się da. Oczywiście rodzina 2+2 jest w stanie na 1 skuter się załadować

Czym są napędzane?

I tu uwaga. Widziałem na skuterach napisy LPG!!!! Nie wiem gdzie był zbiornik (pewnie zamiast zbiornika paliwa). Jeśli się nie mylę to było głównie w Shanghaju. Natomiast w Xiamenie taxi były na LPG.

Jeszcze ciekawsze jest to że mnóstwo skuterów to wersje elektryczne. W ogóle ich nie słychać – a ponieważ jeżdżą one wszędzie to łatwo pod nie wpaść – trzeba uważać. No ale co w tym wszystkim jest najważniejsze to to, że są one CICHE i nie zanieczyszczają środowiska (czynniki bardzo ważne w metropoliach). Są też dosyć tanie.

Pytałem się o ceny nowych skuterów. Zaczynają się od około 2000Y za modele elektryczne. Widziałem też kilka używanych (w dobrym stanie ) za około 800Y. Są to ceny sklepowe. Oczywiście mając dojście do hurtowni lub fabryki i znając chiński można uzyskać dużo lepsze ceny. 

 
POPRZEDNI
POWRÓT DO LISTY
NASTĘPNY
 
Komentarze (0)
DODAJ KOMENTARZ
 
zwiedził 6.5% świata (13 państw)
Zasoby: 94 wpisy94 37 komentarzy37 951 zdjęć951 0 plików multimedialnych0
 
Moje podróżewięcej
14.11.2015 - 14.11.2015
 
 
11.08.2014 - 01.09.2014
 
 
18.02.2012 - 04.04.2012